söndag 12 september 2010

Jag har börjat plugga...

...textilslöjd på distans. I veckan som gick var det uppstartsträff tisdag till fredag och det var mycket intensiva dagar. Första omgången var det garnteknik som gällde och vi hade workshops med stickning och virkning. Det var inte så mycket nytt för mig, förutom tvåändsstickning, men tempot var högt och sen fick vi massor av uppgifter som ska göras till nästa träff vecka 45. förutom workshops hade vi formgivningslektion där vi fick skissa med blyerts, föreläsningar, bl a om stickningens historia och slöjdämnets styrdokument. På torsdagen var vi på Östgöta lin och provade på linberedning, alla fick testa att bereda två buntar lin från förberedda strån till spinnfärdig fiber. Det var jobbigt och dammigt, men roligt. I uppgift till nästa gång har jag bl a
  • sticka vågräta och lodräta ränder i samma färg, m h a aviga och räta maskor.
  • sticka ett strukturmönster och rita diagram på det
  • visa att jag kan göra ökningar och minskningar
  • sticka med flera färger på samma varv
  • sticka färdig produkt, t ex sockar eller vantar (här kan flera moment av de ovan ingå)
Alla projekt ska skissas och planeras så att processen blir synlig. I virkning är det ungefär detsamma och sen har vi fått några ganska rejäla formgivningsuppgifter och en praktikuppgift hittills. Ytterligare en praktikuppgift ska göras och sen misstänker jag att det kommer att dyka upp skriftliga uppgifter under resans gång... Ganska mycket att ta tag i alltså :-)
Jag har redan börjat skissa på min färdiga produkt, det ska bli ett par små vantar till H i rött och vitt. Hon har ett par jättefina som mormor har köpt till henne, men de börjar bli för små. Vantarna ska stickas med ett tvåfärgat mönster som kommer från Estland och jag har stickat en provlapp för att se hur många maskor jag behöver lägga upp, samt börjat skissa på måtten på vanten. Hoppas kunna sätta igång med själva stickningen ikväll.
Igår när jag var och köpte garn till vantarna råkade det visst slinka med 13 nystan till en poncho till mig själv också, undrar när jag ska hinna med att sticka den?

2 kommentarer:

Henrietta sa...

Det låter riktigt roligt!!

Slow-Eva sa...

Wow vad häftigt. Ska bli kul att följa. Jag visste inte att det fanns såna kurser. Låter som mycket att göra.